Free-D-SignFree-D-SignMailZoekBel directBel direct

Tips voor de invoering van een nieuwe huisstijl

Belangrijk dus die huisstijl, maar hoe en hoe ver voer je hem door?

Een huisstijl. Een must voor elke onderneming, groot of klein. Een huisstijl is je herkenningspunt, zowel on- als offline. Het onderscheid dat je met het logo en het gebruik van kleuren (of juist niet) aanbrengt, maakt jou en je bedrijf uniek. Je huisstijl laat zien dat je een professional bent. Het is jouw stijl, identiteit en visitekaartje. Het geeft je bedrijf een gezicht.

De afgelopen maanden hebben we voor XO Hotels vijf vestigingen in Amsterdam mogen rebranden. Een super gave opdracht. Een knap staaltje teamwork, waar iedere afdeling een steen aan bij heeft gedragen.

De uitvoering van de opdracht startte deze keer in onze eigen studio. Waar we bij veel projecten het ontwerp al aangeleverd krijgen, was er in dit geval alleen een logo. Ontwerper Ewout heeft deze vervolgens doorgevoerd in alle signing.

tip 1.
Voordat een ontwerper aan de slag gaat moet eerst duidelijk zijn welke huisstijldragers er allemaal zijn. Loop simpelweg een rondje door en rond je pand (of laat ons dat doen) en maak een lijst met dingen waar het huidige logo nu op staat, en/of (bij een nieuwe huisstijl) waar je een logo op wilt. Van een pen tot een auto, van een bordje op de WC tot het briefpapier, en uiteraard alles wat daar tussen zit.

Na goedkeuring zijn de ontwerpen naar de productiehal gestuurd. Ons machinepark kon flink aan de bak. Alle signing is in eigen huis gemaakt door Sander en Kim. Snelheid was hierbij het devies. In vrij korte tijd is er enorm veel geplot en geprint.

tip 2.
Of het nu een nieuw te ontwikkelen huisstijl betreft, of een rebranding bij bijvoorbeeld een naamswijziging, de eerste stap is een daalder waard. Wie ben je, wat doe je, wat past bij jou en je bedrijf(sfilosofie). Deze stap zet je met een vormgever. Aan hem of haar de taak om jouw antwoorden op die vragen te verwerken in een logo. Eentje die voldoet aan jouw verwachtingen, maar vooral ook eentje die opvalt en in één blik vertelt wat je doet.

Ga hierbij niet over één nacht ijs. Wanneer je een ontwerp ziet, moet je direct denken : 'Dat is het'. Bij enige twijfel, niet doen. Je logo moet je passen als een jas en comfortabel zitten. Alhoewel je een echte jas wellicht na verloop van tijd weg doet, bedenk dat je logo langer mee gaat.

En dan. De mannen van ons montage team hebben een knappe prestatie neergezet door in record tempo eerst alle reclame binnen én buiten te verwijderen. Om deze vervolgens te vervangen door de nieuw geproduceerde huisstijldragers.

Van de borden in de parkeergarage, stickers op de ramen, bewegwijzering op de parkeerplaats, nummerbordjes op de kamerdeuren tot de grote lichtreclames op de gevel en de vlaggen. Het is van veraf duidelijk : je bent welkom bij XO Hotels.

tip 3.
Wanneer je een rondje loopt door je pand om te kijken op welke plekken het logo vervangen moet worden, doe dit met een kritische blik. Het kan best zo zijn dat er op bepaalde plekken nu een logo staat, maar straks niet meer nodig is. Of andersom uiteraard.

Herkenning, herhaling, herinnering, (her)beleving. Daar gaat het om bij een huisstijl. Voor ons zijn dit geweldig mooie signopdrachten. Van begin tot het einde teamwork leveren, daar zijn we goed in.

Ook toe aan een rebranding? Of net een bedrijf begonnen en op zoek naar een logo en passende uitingen? We denken graag met je mee!

meer nieuws
Opvallen met je beursstand, hoe doe je dat?

Opvallen met je beursstand, hoe doe je dat?

Jouw bedrijfsauto laten bestickeren? Vijf tips!

Jouw bedrijfsauto laten bestickeren? Vijf tips!

Aandacht voor je kantoorinrichting. Een must.

Aandacht voor je kantoorinrichting. Een must.

we laten zien wat we doen, waar we dat doen en hoe we dat doen.

volg FREE-D-SIGN op social media